Första skoldagen

Jag då var man tillbaka i skolbänken, men denna gången "på min egna villkor". Vi började med att ha intro, prestantioner osv. Jag gillar även att han säger att 09.30 finns inte för oss i restauranbranchen, och att de har full förståelse för om man slumrar till. Vi brukar vara ganska bra på att väcka till folk sa han. Jag ska iallafall försöka hålla mej vaken, drack säkert 8 espressos under dagen haha. Det är sjukt myckt information som kommer under skoldagarna, så det är bara att vara på alerten i handen och anteckna.

Vi fortsatte med vinets historia som går tillbaka 6000 år f.Kr. Intressant! Undervisningen är ju på norska, så jag måste vara extra vaken för jag försöker översätta till svenska när jag antecknar.Har gått bra än så länge.
Vanligtvis så ska vi äta lunch på Sjömagasinet, där undervisningen hållr till. Men restaurangen har inte öppnat än, så de fick bli Peppes pizza.

Det är en stor klass på 40 personer, kommer nog bli ett roligt år !

Efter lunchen fortsatte vi med sinnena. Lukt, smak och syn är de tre viktigaste sinnena när det gäller vinsmakning. 75 % lukt 20% smak 5% syn. Vi fick lära oss att vi ska öva upp luktsinnet och gå omkring och dofta och koncentrera oss. På eamen blir det blindsmakning, då ska man kunna få ut det mesta utan att se etiketten t.ex. det här vinet kommer från spanien och är från 1993. SJukt asså. Men det är ju detta vi ska lära oss.

Vi fick smaka lite saker för att se hur t.e sött och surt reagerar tillsammans i munnen. Så vi fick smaka banan, äpple, bananskal, nötter, salt, ruccolasallad. Sen fick vi ett syrligt vin, ett sött vin, ett bittert vin.

Sista timman blev det studieteknik.

Sen åkte jag hem till min prins och lagade mat !

Idag ska jag jobba forsta dagen på nya året, skön att komma igång. Måste bara ta tag i flytten också.

Lady Gaga är grym, tycker det är coolt att hon har gjort video phone med beyonce, den var otippad !!

Ne nu ska jag göra mej klar för jobbing !!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0